Vihreä Aalto kirja Talouselämä lehdessä

Ohessa kirjoituksemme Yrittäjien uusi aalto muovaa bisnesmaailmaa järkevämmäksi Talouselämä lehdessä joulukuussa 2013.

 

PUHEENVUORO

 

Yrittäjien uusi aalto muovaa bisnesmaailmaa järkevämmäksi

3.12.2013 13:49

 

 Keskustelu ilmastonmuutoksesta käy kuumana niin meillä kuin muuallakin maailmalla. Ilmastonmuutoksessa ei ole enää kyse siitä, onko se ihmisten aiheuttamaa, vaan siitä miten haasteeseen voidaan vastata järkevimmin, nopeimmin ja tehokkaimmin.

 Tyhjänpäiväisen väittelyn ja jaarittelun sijaan uuden aallon yrittäjät ovat tarttuneet toimeen kehittääkseen aiempaa järkevämpiä tuotteita ja palveluita. Aika uusille ekologisesti ja yhteiskunnallisesti ladatuille ideoille on suosiollisempi kuin vuosikymmen sitten.

 Seuraavat yrittäjätarinat sisältävät merkittäviä oppeja liikkeenjohdolle, yhteiskunnan päättäjille ja yrittäjille.

Oppi 1. Erilaista tai unohda

Mullista hintakilpailuun ja mainontaan keskittyneen toimialan tuotetarjonta. Vuosikymmen sitten perustettu amerikkalainen kodinpuhdistusaineita valmistava Method Home loi niin puhtaan astianpesuaineen, että sen esittelytilaisuuteen osallistunut mainosmies Alex Bogusky joi lasillisen Method-tiskinpesuainetta – kärsimättä vatsavaivoja.

Puhtaan kemian käytännöt, ekologisesti erilaistettu toimintamalli ja onnistunut design ovat nostaneet Methodin liikevaihdon yli 100 miljoonaan dollariin ja pakottaneet toimialan johtavat toimijat luomaan ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Oppi 2. Luo mahdottomasta mahdollinen

Keskity asioihin, joita alan asiantuntijoiden mielestä on mahdotonta toteuttaa. Kenkäalan asiantuntijat nauroivat hollantilaisen yrittäjän Christiaan Maatsin pyrkimyksille luoda maatuva kenkä. Hän ei lannistunut vaan loi OAT-kenkäparin, joka maatuu käytön jälkeen ja josta kasvaa lopulta kasvi.

Oppi 3. Hidasta ja optimoi

Vielä kymmenen vuotta sitten autoja myyntiin kuluttajille tehon ja suorituskyvyn perusteella. Nykyään autoja myydään päästöjen vähäisyydellä, moottoreiden koot pienenevät. Aiemmin kauppalaivojakin ajettiin aina kaasu pohjassa. Nyttemmin varustamoiden käyttämistä alihankkijoista menestyy parhaiten Eniram, joka toimittaa laivan trimmikulman ja kulkunopeuden optimointiohjelmistoa, jonka avulla laivojen polttoaineen kulutus minimoidaan.

Oppi 4. Ole merkittävä tai vapise

Skeptinen yritysjohtaja herää toimintaan vasta seuraavan kauhuskenaarion toteutuessa: Havas Median maailmanlaajuisessa 134 000 kuluttajaa käsittävässä tutkimuksessa kuluttajat kertoivat, että eivät välittäisi vaikka 73 prosenttia brändeistä häviäisi maailmankartalta. Miten sinun brändisi käy?

Nike, GE, Virgin ja Unilever tarttuneet toimeen

Uuden aallon yrittäjyydessä arvonluonti keskitetään yhteiskunnallisesti ja ekologisesti merkittävien haasteiden ratkomiseen. Yrityksen olemassaolon tarkoitus on merkityksellisempi kuin vain tuottaa voittoa osakkeenomistajille keinolla millä hyvänsä. Olemassaolon tarkoitus, missio, toimii lähtölaukauksena uusille järkevimmille ideoille ja sytyttää työntekijöiden, kumppanien sekä asiakkaiden intohimon ja mielikuvituksen.

Myös jättiyritykset kuten Nike, General Electric, Virgin ja Unilever ovat tarttuneet toimeen. Syy on yksinkertainen: merkityksellisemmän mission myötä elävöitetään yritysbrändiä sekä tavoitellaan ykkössijaa houkuttelevuudessa ja asiakkaiden ostouskollisuudessa. Lisäksi reiluilla, vastuullisilla ja läpinäkyvillä teoilla suuryritykset ansaitsevat oikeutuksen toimia jatkossakin myös kehittyvillä markkina-alueilla.

Yrittäjien uusi aalto muovaa bisnesmaailmaa järkevämmäksi, puhtaammaksi, läpinäkyvämmäksi ja reilummaksi yksi pesuaine, kuljetus tai kenkäpari kerrallaan.

Tommi Lampikoski, KTM

Johanna  Sippo, KTM

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, FIMECC Oy

Kirjoitus pohjautuu Tommi Lampikosken ja Johanna Sipon kirjoittamaan ja Helsingin seudun Kauppakamarin kustantamaan kirjaan ´Vihreä Aalto´.

 

 

 Kirjoituksen webbilinkki ohessa:

 

http://www.talouselama.fi/Tebatti/kysymykset/yrittajien+uusi+aalto+muovaa+bisnesmaailmaa+jarkevammaksi/a2219258